Bob odpovídá
Jméno: Eva
Přidáno: 01.02.2013
Kategorie: Civilizační choroby
Téma: Noční služby

Otázka:
Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu, ale tento problém je asi u hodně lidí. Začala jsem pracovat na noční služby a je to již od srpna/2012 a ještě jsem nenašla vyřešení dvou věcí. První věc je pro mě problém, co dělat se spaním. Mezi dvěma nočníma přijedu v 7,30 a zpátky do služby odjíždím v 15,00. Zdá se, že mám dost času, ale já nejsem typ, který si lehne a spí. Během této doby se mně podaří spát s probouzením max. 2 hod. Je to jak u "blbých". V práci 12 hod.dělám všechno možné, abych neusnula a doma se nutím k okamžitému spaní. Už jsem i přemýšlela, jestli by nebylo lepší nespát vůbec,ale byla jsem v ID po operaci výdutě na mozku a nevím, jestli by mně to nevadilo 2 dny vůbec nespát. A druhá věc. Nevím, jak si rozvrhnout jídlo. Sebekriticky musím říct, že jsem za 6 měsíců přibrala 8 kg. Jím dost v noci, pak nejím celý den, pak zase jím celou noc a potom celý den, prostě v šechno úplně špatně. Sama se stydím před sebou, že si neumím uspořádat zvládnutí nočních služeb. Nedělala bych z toho zase tak velký problém, ale přece jenom musím dávat pozor na výše uvedený zdravotní stav. Pracuji jako strážná. Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den Evo.

Máte pravdu, že toto je mrzutý problém mnoha lidí. Chlap je od přírody lovec, u něho lze spánkové nepravidelnosti do jisté míry kompenzovat. Ale u ženy to beztrestně prostě nejde. Stále budete klín vytloukat klínem. Rozhodně nezkoušejte dva dny nespat! Abych pravdu řekl, jediné správné řešení je urychleně si najít jinou práci. Všechna ostatní řešení budou jen kompromisem mezi penězi a zdravím. Až se vám zdraví rozsype, nebudete ani ta strážná.

Žena, jako každá samička v přírodě, je velmi závislá na světelném režimu. Ten do značné míry ovlivňuje její ovulaci a ta zase mnoho tělesných biorytmů, včetně produkce adrenalinu, melatoninu, serotoninu… (hormonů bdělosti, aktivity a naopak klidu a spánku.

Ve své strážnici mějte co nejvíce světla a čerstvého vzduchu. Aktivně si zaměstnávejte hlavu i tělo. Přísný zákaz kávy a všech povzbuzovatel, abyste v práci neusnula. Doma si naopak pořiďte kvalitní žaluzie, které nepropouští žádné světlo a účinně omezují hluk z ulice. Žena musí spát v naprosté tmě. Doma před spánkem vypněte hlavní jistič. Vypněte i mobil! Vypněte WiFi. Žádný elektronický smog. Před odchodem na lůžko si vypařte chodidla v horké vodě se dvěma plnými hrstmi soli.

Do práce si pořiďte pěknou dózu naplněnou směsí malých zelených tabletek Chlorella Pura, Spirulina Pura, rozinek, mandlí a lískových oříšků. A prostě uzobávejte po jednom kousku. Každý kousek držte dlouho v ústech a cucejte jako vzácný bonbon. Je to otázka zvyku. Samozřejmě 1000x lepší, zdravější a levnější než cigarety a kafe.

Doma si připravte polotovary, které si v práci dotvořte a v klidu sníte. Mějte po ruce vždy sklenici kvašeného zelí nebo čerstvého živého pickles. Zeleninu syrovou, nakládanou, jakkoli tepelně upravenou, ale nikdy ne znovu ohřívanou. Velký pozor na ohřívanou zeleninu. Ta je velmi častou příčinou únavového syndromu a v jeho důsledku nespavosti.

Pracujte poctivě, s nadšením, buďte na lidi milá (kromě loupežníků!), ale aktivně se snažte najít jinou práci s pravidelnou pracovní dobou a možností se v noci vyspat.

Pamatujte: k nezaplacení není vaše práce, ale vaše zdraví.

Bob Dvořák